Individualna play terapija – Igra Svijet
Igra u dječjoj psihoterapiji
Primjena igre u dječjoj psihoterapiji proizašla je iz poznate pojave da se
verbalno izražavanje djece vezano za apstraktno mišljenje razvija relativno
kasno – oko šeste godine života.
Kako se emocije kod djece pojmovnim putem teško mijenjaju, to čini djecu
teško pristupačnom metodama verbalne psihoterapije.
Često emocionalni doživljaji, odnosi sa odraslima kao i pozicija
djeteta u životnom okruženju nadmašuju dječje mogućnosti. Stvari i
događaji životnog okruženja za djecu su nepojmljivo složeni i nedovoljno
razumljivi.
Ove teškoće rješava drevno iskustvo da djeca pomoću igre
prikazuju svoje teškoće i izražavaju sve ono čime su zaokupljeni.
Umanjeni predmeti, minimizirana imitacija stvarnosti – igračke – čine svijet
manje opasnim, pitomijim. Igračke i igre koje se često ponavljaju omogućuju
djetetu upoznavanje sa svijetom., učenje, razvoj ličnosti.
Igra “Svijet”
Igra “Svijet” osmišljena je od strane Margaret Lowenfeld a u ovom
obliku postavila ju je Polcz Alaine. To je individualni oblik rada
s djecom u kojem se koriste namjenski osmišljene terapijske igračke.
Set igračaka sadrži figure (njih oko 300) koje predstavljaju „svijet u
malom“, odnosno sadrži male figure ljudi, životinja, biljaka, građevina,
prijevoznih sredstava, namještaja i ostalih predmeta iz svakodnevnog života.
Dijete u igri odabire figure, slaže ih na ograničeni prostor plave podloge u
projicirani svijet kakvog doživljava i kako ga razumije baš u tom
trenutku.
Sam proces gradnje često rezultira emocionalnim rasterećenjem djeteta i
olakšavanjem napetosti, a terapeutima pruža uvid u njegovo trenutno stanje i
potrebe.
Nastali svijet nakon slaganja istražujemo zajedno s djetetom i u njemu
razvijamo igru.
U toj igri dijete može animirati figure koje je odabralo i odigrati
različite scenarije koji su odraz njegovih unutarnjih proživljavanja. Ono što
je dijete promijenilo i prenijelo u igru, mi možemo vratiti u stvarnost
promijenjeno, drugačije, kvalitetnije.
Svakim idućim „svijetom“ dijete je sve bliže slici rješenja problema s
kojima se suočava u realnom životu, što ga vodi promjenama i u svakodnevnom
funkcioniranju i ponašanju.
Iako neke figure mogu nositi određeno simboličko značenje,
najvažnija je djetetova interpretacija tijekom igre. Terapeuti prate dječju
igru, postavljene svijetove kvalitativno i kvantitativno analiziraju kako
bi bolje upoznali dijete i pružili mu terapijsku podršku..
Na ovakvu terapijsku igru djeca reagiraju odlično, stvaraju svoje slike,
prizore, svjetove i pri tome se rasterećuju, opuštaju, uče nove obrasce
ponašanja i pritom se zabavljaju.